Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Vestrup Skole og LBO

Vestrup Skole og LBO Kernehuset er én enhed med to afdelinger; et dagtilbud med vuggestue, børnehave og SFO og en skole med elever 0. – 6. årg. 

Dagtilbuddet Kernehuset er en LBO (Landbyordning). Der er vd udgangen af 2022; 10 børn i vuggestuen Mariehønen og 35 børn i børnehaven, fordelt som Yngste og ÆldsteTudser og førskolebørn i Bi-gruppen. Dertil 40 børn i SFO’en, der rent fysisk er placeret på skolen. 

Skolen og Kernehuset er placeret i naturskønne omgivelser midt mellem Farsø, Aars og Aalestrup. 

Vi har skønne udendørs omgivelser og faciliteter både lige uden for døren, men også f.eks. ved Vognsild Sø og Østrup Naturrum. 

Skolen er bygget i 1964 og Kernehuset i 1994. I 2014 fik Lokalområdet en fantastisk Minihal - bygget i forlængelse af skolen. Halen er selvejet, men skolen og LBO’en har fuld adgang i stort se hele åbningstiden. 

På skolen underviser vi på aldersblandede hold. Fra år til år er der stor forskel på, hvor mange elever, der er på en årgang. Der kan også være stor forskel på sammen-sætningen af piger og drenge. Af den grund har vi ikke en fuldstændig fast model for holddannelse. Fra år til år gør vi det, der giver bedst mening i forhold til de børn, vi har. 

I de seneste år har elevtallet svinget mellem 65 og 80. Det ser også ud til at være tendensen i de kommende år. Det er vores mål at holdstørrelsen ikke skal være væsentlig over 20 elever. 

Vi danner altså klasser af flere årgange og kalder dem hold. Vi har 4 eller 5 hold: RØD, GUL, GRØN, BLÅ og LILLA. Grundlæggende skal elever undervises på det niveau, de er på, men ud fra forskellige mål svarende til den årgang, de er indskrevet på. Uanset om man har traditionel klassedannelse, eller holddannelse som hos os, er alle lærere forpligtede på, at undervisningsdifferentiere ud fra de mål, der er for den enkelte årgang. Det betyder meget for os at have en høj faglighed, og vi går ikke på kompromis med noget, selvom vi har to årgange på samme hold. 

Hvert hold har to holdlærere, der deler de traditionelle klasselæreropgaver mellem sig – ind imellem ulige pga. lærernes beskæftigelsesgrad. 

Samarbejdet mellem dagtilbud og skole er unikt! Skolen får stort set alle børn fra Kernehuset. Samarbejdet mellem forældre, personale i børnehaven og personale i indskolingen sikrer den bedst mulige overgang til skolelivet.